Hur lägger du upp en längre flytt?

Det skiljer väldigt mycket mellan olika flyttar. Dels så har vi en faktor som beror på vilken typ av stad man ska flytta inom. Det vill säga - ska du flytta inom Stockholm, från exempelvis Danderyd till Årsta, så har betydligt mer att tänka på än om du ska flytta inom en mindre stad. Detta helt beroende på att en flytt inom Stockholm, på grund av trafiken, brist på parkeringsplatser och avstånd, kräver en helt annan logistisk planering.

Skulle din flytt ske inom en mindre stad så behöver du knappast ha dessa saker i åtanke då de inte kommer att påverka nämnvärt.

En annan typ av flytt handlar om att flytta till en annan stad och vilken typ av planering du ska ha då. Vi kan säga att du ska flytta till Gävle och att du precis sålt din bostadsrätt i Danderyd i Stockholm. Det som krävs vid en längre flytt är att planeringen måste vara bättre. Du kan inte - som vid en flytt till exempelvis Årsta (inom samma stad) återvända om du inte fått plats med alla dina saker i ett svep. Två stycken saker blir direkt viktiga:

    • Stort fordon: Det krävs att man har ett tillräckligt stort fordon för att kunna frakta alla saker. Det är ingenting att ta för givet i just Stockholm då det dels finns ett relativt klent utbud på bensinstationer och dels sker många flyttar under helgerna. Konkurrensen gör att man måste vara ute i god tid med sin bokning.
    • Korrekt packning: Att packa det hyrda fordonet på ett sätt så att allt får plats är den andra stora knäckfrågan. Det är inte helt lätt och det kan ofta krävas att man stuvar om och är flexibel. ett tips: bär ut alla saker först och du får en bättre bild av vad som finns i din ägo samt vilken plats dessa saker verkligen tar.

Är kanske professionell flyttstädning en lösning?

Då allting är utburet ur din bostadsrätt i Danderyd så återstår en sak innan du kan styra kosan mot Gävle; en viktig sak som ingår i varje flytt: en flyttstädning. Det går inte att fuska med den då du därmed riskerar att drabbas av ett vite från de nya ägarna. Detsamma gäller om du skulle göra ett halvhjärtat jobb.

Ett råd är att du tar hjälp med denna del. Det finns städföretag som specialiserat sig på just flyttstädning och som kan sköta hela denna jobbiga del som ingår i en flytt. Särskilt dyrt behöver det inte heller vara då tjänsten numera är inkluderad i Rut-avdraget och att du i och med detta kan dra av halva kostnaden för arbetet på din deklaration - detta med ett tak, ett årligt sådant, på 25.000 kronor.

Vi skulle säga att det - trots att det kostar pengar - är den bästa lösningen. Detta då du A kan fokusera på att flytta in i den nya bostaden i Gävle B kan släppa en del av stressen som finns vid en flytt och där just flyttstädning har en stor del C kan återvända till Danderyd, skriva under kontraktet och lämna över nycklarna utan att ha några samvetskval kring att du inte skött dina åtaganden.

26 mar 2018